Page content

Stop emotie eten, de tips

Vorige keer schreef ik over de tips voor het herkennen van emotie eten.  Deze keer kun je lezen hoe je op een gezondere manier met emoties om kunt gaan en zo het emotie eten uit kunt zwaaien, ofwel: Stop emotie eten!

Vaak hebben we niet geleerd om met nare gevoelens om te gaan en gaan we eten om ze te dempen. Anderen doen dit dempen met alcohol, roken of drugs. In onze cultuur hebben we het idee dat een onprettig gevoel meteen over moet zijn. Kijk maar eens hoe vaak we kinderen een snoepje geven als ze emotionele of fysieke pijn hebben. Snoepje erop en over! We moeten leren dat het OK is om een naar gevoel te hebben. Als je het gevoel helemaal toelaat, ervaar je dat het is als een golf; het neemt toe in intensiteit en dan gaat het voorbij. Als je je realiseert dat je ermee om kunt gaan word je steeds sterker!stop emotie eten

Nu de praktische tips

  • Eet met aandacht. Als je met aandacht eet, word je je meer bewust wanneer je genoeg gegeten hebt. Stop met eten wanneer je verzadigd bent en voordat je helemaal vol zit. Op een schaal van 1 (leeg) tot 7 (helemaal vol) is dat bij 4 of 5 en begin met eten voor je “flauw valt van de honger”dus  bij 2 of 3 en niet bij 1 om te voorkomen dat je je overeet. Vertraag en eet met aandacht en eet niet terwijl je iets anders doet zoals tv kijken of werken. Als je met aandacht eet, geniet je meer van je eten en kun je de signalen van het vol zitten niet missen. Emotie eters hebben het gevoel dat ze geen controle hebben over wat ze eten. Het mooie van eten met aandacht is dat je de controle terug krijgt.
  • Geef niet toe aan de hunkering naar eten. Als je honger krijgt, wacht dan 5 minuten voor je naar de koelkast loopt. Laat de honger maar even wachten en bedenk in die 5 minuten waarom je wilt eten, wat je gevoel is en bedenk gezondere alternatieven.stop emotie eten
  • Accepteer je gevoel. Het kan angstig zijn het eten te weerstaan en in je gevoel te duiken maar het is de enige manier om van je emotie eten af te komen. Voel en genees!
  • Kies voor een gezondere levensstijl. Als je fysiek gezond bent, is het makkelijker emotioneel sterk te zijn. Slaap daarom genoeg, ontspan je, doe lichaamsbeweging die bij je past en zoek je vrienden op.

Ben jij ook wel eens in gevecht met emotie eten? Wat helpt jou om de cirkel te doorbreken? Deel het in het commentaarveld hieronder!

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het te delen.

Comment Section

0 reacties op “Stop emotie eten, de tips

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: