Page content

Brood; daar word je toch niet dik van?

Brood, daar zitten toch haast geen calorieën in? Daar word je toch niet dik van?

Op 21 september was Jon Gabriel in Amsterdam en vertelde zijn inspirerende verhaal aan een zaal vol gezellige mensen en ik was erbij als Gabriel Methode coach! Nou was ik ook net het boek broodbuik aan het lezen en zo wil ik je wat meer vertellen over de relatie tussen het eten van tarwe dat o.a. in ons dagelijks brood zit en vet op je buik; de broodbuik!

Het is waar, in brood zitten niet veel calorieën. Maar calorieën zeggen niets over wat voeding in je lichaam doet. Wat het voor chemische reacties in je lichaam geeft; of je lichaam het verbrandt obroodf als vet opslaat. Tarwe heeft een hogere glycemische index dan suiker. Dit betekent dat het je bloedsuikerspiegel meer laat stijgen dan suiker.Als je bloedsuikerspiegel hoog is, moet insuline de suiker naar je cellen brengen die het omzetten in vet. Insuline is het vet opslag hormoon dat je bloedsuiker reguleert. Hoe hoger je bloedsuiker na het eten van voedsel, hoe hoger je insuline spiegel, hoe meer vet je opslaat. Als er insuline in je bloed zit, zit je in de vet opslag. Ons lichaam is zo gebouwd, dat het geen vet kan verbranden zo lang er insuline in je bloed zit. Het kan nou eenmaal niet tegelijkertijd vet opslaan en verbranden. Dus zo lang er insuline in je bloed zit, kun je niet afvallen!

Tarwe heeft een cyclus van 2 uur; met zijn gevoel van verzadiging op de top van de bloedsuiker en een gevoel van trek bij de daling hiervan. Dit herhaalt zich de hele dag; om 9 uur heb je trek en ga je brood of ontbijtgranen eten, om 11 uur rommelt je maag weer en eet je weer iets van tarwe, dan om 1 uur je boterhammen etc...

Als je lichaam heel veel suiker (dus ook in de vorm van tarwe!) moet verwerken, gaan je cellen niet zo goed meer luisteren naar de insuline, ze slaan de suiker niet meer zo goed op. Dit heet insuline resistentie. Je lichaam moet dan meer insuline produceren voordat je cellen luisteren. Als je bloedsuiker dan weer daalt, daalt de insuline niet helemaal meer en kun je geen vet verbranden, er zit immers insuline in je bloed! Je krijgt wel weer lage bloedsuikers en trek in junkfood.

Hoe draai je het proces van insuline resistentie terug?

Voeg toe wat Jon Gabriel " the big three" noemt;salade

Omega 3: verlaagt ontstekingen en maakt cellen meer doorlaatbaar waardoor de cellen beter kunnen luisteren naar het hormoon insuline. Het zit in: chia zaad, hennepzaad, sesamzaad, tahini, lijnzaad (olie), ongebrande noten, ( walnoot, amandel, paranoot), kokosolie, groene bladgroenten, met name spinazie, visolie capsules/krill olie, sardines, haring, makreel, zalm

Proteïne: houdt je bloedsuiker stabiel en geeft langdurig energie. Proteïne zit in:  proteïne poeder (vega one), witte zachte geitenkaas en schapenkaas, koud water vis (niet gekweekt); zalm, tonijn, sardines, rauwe ongebrande noten,volle yoghurt en kwark, biologisch, gras gevoerd vlees, biologische kip, biologische eieren

Levende voeding: zit vol levenskracht en geeft de vitaliteit waardoor we ons verzadigd voelen. Levende voeding geeft energie, zorgt  dat je minder trek hebt in zoet en maakt het gemakkelijker gewicht te verliezen. Het zit in: biologische salade, rauwe groenten en fruit, kiemen (alfalfa, taugé), ongebrande noten, zaden en pitten, groentensappen, spirulina en chlorella.

Maar als ik geen tarwe meer  kan eten, dan kan ik toch haast niets meer eten?

Als je in de supermarkt kijkt, dan zie je in bijna ieder schap wel tarwe. Het zit in brood, pasta's koekjes, ontbijtgranen, ........ In mijn volgende blog geef ik het recept van heerlijk brood waar je niet dik van wordt maar waar je wel energie van krijgt. Voor als je toch je dagelijks brood wilt.

Alhoewel ik zelf niet veel tarwe at en al nauwelijks brood, kreeg ik haast ongemerkt toch dagelijks tarwe binnen. Een kaakje hier, stukje stokbrood daar, pannenkoeken op mijn werk en ga zo maar door. Sinds ik enige weken gelden gestopt ben met het eten van tarwe voel ik me helderder in mijn hoofd, heb ik een lekker leeg opgeruimd gevoel in mijn buik en veel minder vaak trek in eten.

Ik ben benieuwd of  jij ervaring hebt met het stoppen met het eten van tarwe en zou het leuk vinden als j een reactie achterlaat in het commentaarveld hieronder.

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het te delen.

Comment Section

0 reacties op “Brood; daar word je toch niet dik van?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: